Blandt de vigtigste fund i den første del af forskningsprojektet er de gunstige forhold til at lagre CO2 i Harald-feltets udtjente sandstensreservoirer. Studiet bekræfter også, at lerlagene over reservoiret er i stand til at holde CO2'en tilbage, og at de tidligere borede brønde er tætte, og derfor ikke udgør en risiko for, at CO2'en kan slippe ud i atmosfæren. Andre dele af studiet har også vist lovende resultater for lagring af CO2 i kridtreservoir.
En gamechanger
“Disse tidlige studier af CO2-lagring i både sandstensreservoir og kridtreservoir er særdeles lovende og viser, at vi er på rette vej med Projekt Bifrost. Eftersom de fleste af fremtidens tomme olie-og gasfelter i Danmark er kalkstenbaserede, kan dette være første åbning mod at lagre CO2 i andre dele af Nordsøen - og det kan potentielt være en gamechanger”, lyder det fra centerdirektør Morten W. Jeppesen, DTU Offshore – Danish Offshore Technology Centre.
Europæisk hub for CO2-lagring
Halvvejs inde i studiet bekræfter partnere bag Bifrost nu med glæde forventningen om, at Danmark kan blive en europæisk hub for CO2-lagring.
“Danmark har en unik mulighed for at udvikle en helt ny grøn industri, som bidrager til Danmarks og EU’s omstilling til vedvarende energi. Jeg er stolt over, at industri og forskning er gået sammen for at kickstarte nye grønne storskala-teknologier, som samtidig er omkostningseffektive”, siger Martin Rune Pedersen, landechef i TotalEnergies Danmark.
Genbrug af eksisterende infrastrukturer
Projekt Bifrost studerer også forskellige muligheder for transport af CO2 til Harald-platformen. Projektet undersøger et offshore koncept, hvor en flydende enhed midlertidigt kan lagre og forberede CO2'en, inden den sendes ned i undergrunden. Hertil undersøges potentialet i at genbruge Danmarks eksisterende rørledningsinfrastruktur til transport af CO2. Forløbelige resultater peger på, at både den flydende lagringsmulighed samt rørledningerne er stabile og sikre.
“Vi har analyseret muligheden for at genbruge vores eksisterende infrastruktur med gasrør, og det tegner rigtig godt. Netop nu er vi ved at undersøge et koncept, der forbinder den eksisterende rørledning med en terminal, hvor CO2 fra forskellige kilder kan blive leveret til, for herefter at blive flyttet fra skib over i rørledning så den kan sendes til Nordsøen. Der er klare fordele i at genbruge eksisterende infrastruktur, bl.a. i form af omkostningseffektivitet, bæredygtigt og storskala-transport af CO2”, siger Johannes Sand Poulsen, chef for infrastrukturaktiver i Ørsted.
Med disse vigtige fund halvvejs gennem samarbejdet er vi tæt på langsigtede løsninger, der kan skaleres op til flere CO2-lagringsprojekter i Nordsøen, og dermed realisere Danmarks CCS-potentiale (carbon capture and storage). Med tiden kan dette føre til, at Danmark videreudvikler forudsætningerne for at blive en europæisk hub for CO2-lagring.
I projektets næste fase vil fokus være på at modne transport- og lagringsløsningerne ved yderligere at undersøge infrastrukturen og teknologier.